- Pelbagai teknik boleh digunakan dalam pengumpulan data.
- Teknik yang digunakan untuk mengumpul data tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian
- Penyelidikan kajian hanya akan menjadi jika dilakukan dengan sempurna
- Untuk memastikan kualiti dapatan kajian tinggi, usaha memastikan kualiti tinggi perlu dipelajari dengan lebih gigih
3 Sebab perlu mencapai kualiti tinggi:
- Tanggungjawab kepada pelajar
- Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
- Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah pengetahuan) melalui kajian tindakan
- Kesahan (Validity)
- Kebolehpercayaan (Reliability)
kedua-dua konsep ini amat kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.
1.Kesahan (Validity)
- Merujuk kepada kebenaran data
- Mengetahui samada data sebenarnya mencerminkan fenomena khusus yang dikaji
2.Kebolehpercayaan (Reliability)
- Berkaitan dengan ketepatan data
- Dalam pendidikan, apabila data diambil dari sampel yang kecil, masalah kebolehpercaya sering berlaku.
- Cara untuk menambahbaikan data pernyelidikan tindakan, soalan-soalan yang perlu kita sentiasa tanya ialah
- Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
- Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk Syak kepada ketepatan data?
5 Tahap Penyelidikan Tindakan
Tahap 1-Mengenalpasti masalah
Tahap 2-Perancangan tindakan
Tahap 3-Pengumpulan data
Tahap 4- Analisis data
Tahap 5-Perancangan untuk tindakan seterusnya
Alat Pengumpulan Data
- Pemerhatian (Observation)- Vedio type
- Nota guru dan komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian(Test)
- Tinjauan Soal Selidik
- Temuduga (Interview)- Audio tape
No comments:
Post a Comment