Monday, June 1, 2009

Kuliah 7: Pn. sakinah (29/5/09) - DATA COLLECTION

Pengumpulan Data

  • Pelbagai teknik boleh digunakan dalam pengumpulan data.
  • Teknik yang digunakan untuk mengumpul data tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian
  • Penyelidikan kajian hanya akan menjadi jika dilakukan dengan sempurna
  • Untuk memastikan kualiti dapatan kajian tinggi, usaha memastikan kualiti tinggi perlu dipelajari dengan lebih gigih

3 Sebab perlu mencapai kualiti tinggi:

  1. Tanggungjawab kepada pelajar
  2. Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
  3. Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah pengetahuan) melalui kajian tindakan
Kriteria Kualiti:

  1. Kesahan (Validity)
  2. Kebolehpercayaan (Reliability)

kedua-dua konsep ini amat kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.

1.Kesahan (Validity)

  • Merujuk kepada kebenaran data
  • Mengetahui samada data sebenarnya mencerminkan fenomena khusus yang dikaji

2.Kebolehpercayaan (Reliability)

  • Berkaitan dengan ketepatan data
  • Dalam pendidikan, apabila data diambil dari sampel yang kecil, masalah kebolehpercaya sering berlaku.
  • Cara untuk menambahbaikan data pernyelidikan tindakan, soalan-soalan yang perlu kita sentiasa tanya ialah
  1. Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
  2. Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk Syak kepada ketepatan data?

5 Tahap Penyelidikan Tindakan

Tahap 1-Mengenalpasti masalah

Tahap 2-Perancangan tindakan

Tahap 3-Pengumpulan data

Tahap 4- Analisis data

Tahap 5-Perancangan untuk tindakan seterusnya

Alat Pengumpulan Data

  1. Pemerhatian (Observation)- Vedio type
  2. Nota guru dan komen
  3. Kerja pelajar
  4. Refleksi pelajar
  5. Jurnal pelajar
  6. Ujian(Test)
  7. Tinjauan Soal Selidik
  8. Temuduga (Interview)- Audio tape

No comments:

Post a Comment