Monday, June 1, 2009

Kuliah 8 - HJH Halimah Harun (proposal presentations)

Activities on today lecture:

  • Proposal Presentation from certain group that had been choosen to present their action research
  • Discuss on the weakness and strength for those action research proposal
  • Discuss about the way to improve their proposal
  • Discuss bout how to carry out an action research

From today lecture, I had learnt how to choose a suitable title for an action research and choose action that suitable to carry out in class to improve teaching and learning process in school. From our discussion today, I found that choosing a title an action research is very important. The title of action research in the proposal must be something that are measurable and can be observed.

For example, the title: Meningkat penghayatan pelajar dalam subjek sejarah dengan menggunakan Komik. This title is not suitable because "penghayatan" is something abstract that we can't measure and observed. Therefore, it is difficult for the researcher to collect data for futher investigation.

Kuliah 7: Pn. sakinah (29/5/09) - DATA COLLECTION

Pengumpulan Data

  • Pelbagai teknik boleh digunakan dalam pengumpulan data.
  • Teknik yang digunakan untuk mengumpul data tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian
  • Penyelidikan kajian hanya akan menjadi jika dilakukan dengan sempurna
  • Untuk memastikan kualiti dapatan kajian tinggi, usaha memastikan kualiti tinggi perlu dipelajari dengan lebih gigih

3 Sebab perlu mencapai kualiti tinggi:

  1. Tanggungjawab kepada pelajar
  2. Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
  3. Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah pengetahuan) melalui kajian tindakan
Kriteria Kualiti:

  1. Kesahan (Validity)
  2. Kebolehpercayaan (Reliability)

kedua-dua konsep ini amat kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.

1.Kesahan (Validity)

  • Merujuk kepada kebenaran data
  • Mengetahui samada data sebenarnya mencerminkan fenomena khusus yang dikaji

2.Kebolehpercayaan (Reliability)

  • Berkaitan dengan ketepatan data
  • Dalam pendidikan, apabila data diambil dari sampel yang kecil, masalah kebolehpercaya sering berlaku.
  • Cara untuk menambahbaikan data pernyelidikan tindakan, soalan-soalan yang perlu kita sentiasa tanya ialah
  1. Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
  2. Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk Syak kepada ketepatan data?

5 Tahap Penyelidikan Tindakan

Tahap 1-Mengenalpasti masalah

Tahap 2-Perancangan tindakan

Tahap 3-Pengumpulan data

Tahap 4- Analisis data

Tahap 5-Perancangan untuk tindakan seterusnya

Alat Pengumpulan Data

  1. Pemerhatian (Observation)- Vedio type
  2. Nota guru dan komen
  3. Kerja pelajar
  4. Refleksi pelajar
  5. Jurnal pelajar
  6. Ujian(Test)
  7. Tinjauan Soal Selidik
  8. Temuduga (Interview)- Audio tape